Foto: Okänd. Trosa hembygdförening

Bilder som berättar

Djur och människor har levt nära varandra i alla tider. Djuren har också lämnat spår i de historiska fotoarkiven. Den 25 maj öppnar årets ”Bilder som berättar” – en fotoutställning utomhus på fem platser i Sörmland.

Djur har varit oumbärliga och självklara i människors liv och vardag. De har funnits vid vår sida i arbete, som produktionsdjur och som sällskap. De har hållit oss vid liv med sin varma päls, sin feta mjölk och sitt proteinrika kött.

Årets fotoutställning Bilder som berättar lyfter fram människans relation till djuren. Bilderna i utställningen visas längs promenadvänliga stråk i Vingåker, Flen, Trosa, Vagnhärad och Oxelösund.

Bilderna som visas i utställningen kommer från Vadsbro-Blacksta Hembygdsförening, Oxelösundsarkivet, Oxelösunds Hembygdsförening, Trosa Hembygdsförening, Vagnhärads Hembygdsförening, Högsjö Kulturmiljöförening och Sörmlands museum.

Utställningen öppnar den 25 maj och visas till och med den 22 september.

Bilder som berättar

• En årligen återkommande fotoutställning.
  • Produceras av Sörmlands museum.
  • Består av fotografier som hämtats ur sörmländska offentliga arkiv.
  • Visas sommartid, på olika platser i Sörmland, men alltid utomhus.
Foto: Okänd. Trosa hembygdförening