Gå Hundmarschen på distans under Hundens vecka

Stock.adobe.com

Gå Hundmarschen på distans

I samband med Hundens vecka, som äger rum i september varje år, bjuder Svenska Brukshundklubben in alla hundägare till ett spännande och hälsosamt evenemang – Hundmarschen på distans.

Tanken är att uppmuntra både människor och hundar att komma ut i naturen och röra på sig tillsammans. Oavsett om du är medlem i Svenska Brukshundklubben eller inte, är du välkommen att delta. Hundmarschen 2024 pågår under hela Hundens vecka, 9–15 september.

Du väljer själv när du vill genomföra din marsch. För att delta i Hundmarschen behöver du och din hund gå en sammanlagd sträcka på minst 10 kilometer i naturen. Du kan välja att gå hela sträckan på en gång, eller dela upp den på flera kortare promenader, så länge den totala sträckan blir minst 10 km.

Tänk på att förbereda dig väl – ta med vatten till både dig själv och din hund, se till att ha bra skor att gå i och ta kanske med en liten matsäck för att göra upplevelsen ännu trevligare.

Hundmarschen är öppen för alla. Du behöver inte vara medlem i Svenska Brukshundklubben för att delta, men om du är intresserad av att lära dig mer om vad klubben erbjuder, är du varmt välkommen att bli medlem. Svenska Brukshundklubben har mycket att erbjuda för både hundar och deras ägare, inklusive utbildningar och olika aktiviteter.

När du och din hund har genomfört marschen, kan du registrera er prestation på evenemangets hemsida. Då får du en speciell Hundmarschen-pin och ett diplom hemskickat hem till dig. På grund av det stora intresset för Hundmarschen, får du själv fylla i ditt och din hunds namn på diplomet.

Har du deltagit i Hundmarschen tidigare år? Spara då din pin! Deltar du i Hundmarschen fem år i rad, kommer du nämligen att få en särskild 5-årspin som belöning. Det här är första året som den eftertraktade 5-årspinnen delas ut, så passa på att börja samla redan nu.

Övningstips

För att göra marschen extra givande för både dig och din hund, har Svenska Brukshundklubben tagit fram en serie övningar att prova på under promenaden. På evenemangets hemsida hittar du tre instruktionsfilmer med olika tjänstehundsövningar som kan ge nya utmaningar och roliga stunder tillsammans. Du hittar dem här.

För den som vill ha ännu mer inspiration, finns det många fler övningar att upptäcka på Svenska Brukshundklubbens YouTube-kanal.

Så här registrerar du din marsch

Registreringsformuläret för Hundmarschen öppnar igen inför vecka 37 år 2024, och du fyller i det efter att du har genomfört marschen. Ingen föranmälan krävs, vilket gör det enkelt för dig att delta när det passar dig bäst. Lycka till med marschen och hoppas att ni får en härlig stund tillsammans i naturen!