Svenska framgångar i IGP-mästerskap

Foto: Anna Persson

Svenska framgångar i IGP-mästerskap

Det internationella mästerskapet för tysk schäfer, WUSV, är en av världens största IGP-tävlingar. Årets tävlingar arrangerades i den tyska staden Meppen. Med 133 ekipage från närmare 40 olika länder var konkurrensen om pallplatserna stenhård.

De tre avdelningarna (spår, lydnad, skydd) fördelades för varje ekipage över tre av de fem tävlingsdagarna, onsdag till söndag. På grund av löp startade svenska mästaren Natalie Finke sin lydnad och sitt skydd sist av alla, på söndagen.

Tävlingen bjöd på många fina prestationer, även om det inte riktigt lossnade för hela det svenska laget. Malin Erlandsson stod dock för en av mästerskapets bästa spårinsatser med imponerande 98 poäng. När det var dags för de fem löptikarna var Natalie och Liit de enda som fortfarande hade chans att konkurrera om pallplatserna. Stundtals var ljudet från läktarna öronbedövande under deras lydnads- och skyddsarbete. Det var tydligt att den kräsna publiken uppskattade vad de såg.

Som väntat gjorde Natalie och Liit ingen besviken. Men bedömningen var hård och ett mindre misstag i lydnaden drog ner poängen något. Efter ett mycket starkt skyddsarbete slutade ekipaget på en hedrande femteplats. Endast en ynka poäng från bronsmedaljen och sex poäng från guldet. Man kan tycka att det är frustrerande med så små marginaler, men framför allt förtjänar ekipaget att hyllas för denna starka svenska insats.

– Det är jättekul att återigen visa att vi hör hemma i den absoluta toppen. Att få visa upp en så spektakulär och genomarbetad hund som Liit på bästa ”sändningstid” är en fantastisk känsla! Nu har både Liit och vi i hennes team förtjänat lite vila. Men vi känner också att vi kan komma tillbaka och göra ännu bättre ifrån oss nästa år, säger Natalie.

Imzedrift’s teamleader Pierre Wahlström tycker att tävlingarna överlag var ett mycket trevligt arrangemang, även om vissa förändringar inte var helt optimala. En av de större justeringarna var att den förväntade inträningen på stadion uteblev för samtliga nationer, vilket var en besvikelse för många. Trots detta förtjänar arrangemanget ett väl godkänt betyg, särskilt vad gäller spårmarker och figuranter, där allt höll mycket hög kvalitet.

– Jag är verkligen imponerad över hur de fyra svenska ekipagen tog sig an utmaningen. Även om det fortfarande finns utrymme för förbättringar inom skyddsdelen, är det viktigt att komma ihåg att två av ekipagen var helt nya i VM-sammanhang. Med mer erfarenhet och träning är jag övertygad om att även de sista bitarna kommer att falla på plats i framtiden. Bra jobbat av Sverige i år – ni gjorde oss stolta!

Det svenska laget bestod av:

• Natalie Finke & Imzedrift‘s Liit
  • Zimone Iwarsson & Demonen‘s Xtrasalt
  • Malin Erlandsson & Hesselballe K‘Zodd
  • Jens Broström, Red Cherry‘s Pippi

Text: Anna Persson

Bildtext: Liit gav allt under tävlingen.