Julklappar är inte bara för människor. För andra året i rad utser AniCura och Sveriges hundungdom årets hundjulklapp. I år faller valet på en aktiveringsleksak.
Syftet med årets Hundjulklapp är att sätta fokus på hundars välmående och skapa en ny jultradition för alla landets hundälskare. Efter en omröstning där 450 medlemmar från Sveriges Hundungdom samt djurägare över hela Sverige deltagit, har aktiveringsleksaken blivit utnämnd till årets vinnare.
– Som hundägare är det viktigt att inte bara fokusera på hundens fysiska hälsa, utan också på dess mentala stimulans. En aktiveringsleksak är ett fantastiskt sätt att ge hunden sysselsättning och förhindra tristess, säger Sandra Douglas, chefsveterinär på AniCura. Att aktiveringsleksaken blev årets hundjulklapp visar att hundägare sätter stort värde på sina fyrbenta vänners välmående.
Att ge julklappar till hundar är en populär tradition bland svenska hundägare. En undersökning från 2020 visar att 92 procent av hundägarna ger sina hundar minst en julklapp, där de vanligaste gåvorna är leksaker, godis samt bäddar eller filtar.
En annan undersökning från 2015, genomförd av Animail, visade att 72 procent av husdjursägarna alltid eller ibland köper julklappar till sina husdjur. Av dessa slog närmare åtta av tio in presenterna i julklappspapper. Leksaker, tuggben och godis var de mest populära gåvorna vid den tiden.