Barn och husdjur

Stock.adobe.com

Barn och husdjur

”Åh, kan jag inte få en hundvalp? Snälla, snälla…” För många barn står ett husdjur högst upp på önskelistan. Att växa upp med djur kan vara en berikande upplevelse, men ett husdjur är ändå alltid de vuxnas ansvar.

Om du har vuxit upp med husdjur vet du säkert att djur sprider glädje och att mycket kul väntar. Men som förälder vet man också att det är ett stort ansvar att ta hand om en annan levande varelse.

– Man kan och bör inte räkna med att barn klarar av det på egen hand. Det är du som förälder som ska orka med ytterligare en familjemedlem, betonar Lotte Evers, marknadschef på Agria Djurförsäkring Danmark. Efter en tid bleknar ofta nyhetens behag och det blir de vuxna som får ta hand om promenader, pälsvård, matning och daglig aktivering.

Det förvånar också ofta både föräldrar och barn hur krävande en hundvalp är. Vardagskonflikter uppstår lätt, från vem som har glömt att rasta valpen till att den hoppar upp och biter sönder favorittröjan, tuggar på dyra sneakers eller helt enkelt biter hårt i händer och fötter med sina sylvassa valptänder.

Samtidigt är det nyttigt att växa upp med husdjur. Undersökningar visar att husdjur generellt har en positiv effekt på barn. Det bidrar till deras sociala utveckling och ansvarskänsla om de aktivt får delta i skötseln.

– Men frågan är om det alltid är bra för djuret, säger Lotte Evers. Barn upp till 6 års ålder är experimenterande och utforskande. De kan få för sig att stoppa fingrarna i munnen eller ögonen på hunden, dra den i svansen eller öronen och kasta saker på den. Det är inte för att vara elaka, utan för att få en reaktion och lära av den.

Många djur lär sig att leva med obehaget, medan andra säger ifrån på det enda sätt de kan – ofta genom att dra sig undan, men ibland även med klor eller tänder – och då uppstår det problem.

Hon rekommenderar därför att ha en uppsättning grundregler på plats innan man skaffar ett husdjur, så att både barn och djur lär sig vad som är tillåtet och inte. Dessutom bör man aldrig låta små barn och hundar vara ensamma tillsammans.

– Barn som gång på gång överskrider hundens gränser är oftast helt ovetande om att situationen är utmanande för djuret och märker inte hur konflikten mellan dem eskalerar. Det kan få fruktansvärda konsekvenser och i värsta fall sluta med att barnet blir bitet av en frustrerad eller rädd hund. För att undvika det bör alla barn i familjen lära sig hur man respekterar familjens nya fyrbenta medlem. Det är alltid de vuxnas ansvar att hålla ett vakande öga, säger Lotte Evers.

Goda råd om barn och husdjur:

• Välj rätt husdjur: Överväg familjens livsstil och välj ett husdjur som passar er. Vissa djur kräver mer tid och vård än andra, och det är viktigt att välja ett husdjur som passar era behov och kapacitet.
  • Involvera barnen: Låt barnen delta i dagliga uppgifter på ett sätt som är lämpligt för deras ålder. Det kan vara allt från att fylla mat- och vattenskålar till att hjälpa till med att borsta eller rasta.
  • Sätt tydliga gränser: Lär barnen att respektera djurets behov och gränser. Förklara när djuret behöver lugn och ro och hur man umgås på husdjurets villkor.

(Källa: Agria Danmark)