Egna avelsplaner viktigare än efterfrågan

Stock.adobe.com

Egna avelsplaner viktigare än efterfrågan

Egen avelsplanering och lämpliga föräldradjur är de viktigaste faktorerna när uppfödarna inom Svenska Kennelklubben beslutar om de tänker ta en valpkull eller inte. Det visar en ny undersökning gjord av SKK. Efterfrågan spelar däremot en underordnad roll.

Av de uppfödare som deltog i undersökningen planerar 45 procent att ta en kull i år medan 38 procent svarade nej. Antalet osäkra landade på 17 procent. Hela 65 procent av de uppfödare som planerar att ta en kull under året, svarade att det viktiga är att göra de kombinationer de har planerat för.

Bland de uppfödare som inte tänker ta någon valpkull under året svarade 40 procent att orsaken var bristen på lämpliga tikar. Brist på tid åberopades av 15 procent. Samma faktorer nämndes av de uppfödare som var osäkra.

– Den stora efterfrågan vi såg under pandemin gjorde att fokus hamnade väldigt mycket på valpar som business. Svaren i undersökningen visar snarare att för våra uppfödare är hunduppfödning främst ett fritidsintresse som ofta är del av ett större hundintresse. Det omfattar utställning, jakt eller andra hundsporter, säger Fredrik Bruno, chef för Svenska Kennelklubbens avdelning Uppfödarservice.

Efter en uppgång i antalet registrerade valpar under pandemin drog uppfödarna inom SKK förra året ned antalet uppfödda valpar till den lägsta nivån sedan åtminstone 1990. Eftersom hunduppfödning för de flesta är just en hobby, som sköts vid sidan av ett ordinarie arbete, passade många på att ta planerade kullar under pandemins hemarbete.

De flesta uppfödare inom SKK har bara ett litet antal hundar i hemmet. Nedgången förra året kan därför även ses mot bakgrund av ett mättat behov av tillväxt i många kennlar. Vanliga skäl för att vänta med att ta en kull var ålder på tiken, behov av att meritera hundar först eller att uppfödaren nyligen haft en kull.

Flera uppfödare uppgav att de snarare uppfattade efterfrågan på valpar som god än tvärtom, men några tydliga trender för specifika hundraser kunde inte ses.

Undersökningen gjordes mellan den 21 och 29 maj och omfattar svar från 2 018 uppfödare.