På grund av coronaviruset håller sig många svenskar hemma i frivillig karantän. Detta har lett till att behovet av digitala tjänster har ökat i samhället i stort. Hos den digitala veterinärtjänsten Firstvet har samtalen från djurägare ökat med hela 30 procent. För att kunna ge djurägare och veterinärkliniker bästa möjliga stöd i de här utmanande tiderna inför FirstVet nu veterinärrådgivning dygnet runt.
De senaste veckorna har tjänsten tagit emot rekordmånga samtal från oroliga djurägare runt om i landet, och utvecklingen ser inte ut att stanna av.
– Just nu ser vi en kraftigt ökad efterfrågan och vi vill bidra på bästa sätt för att minska risken för smittspridning. Många som vänder sig till oss sitter i karantän och har inte möjlighet eller vilja att besöka fysiska kliniker. Vi har dagligen kontakt med många äldre djurägare som är ensamma och oroliga. Vi vill göra vad vi kan för att stötta djurägare i dessa tuffa tider och med ökad tillgänglighet får vi chans att hjälpa fler, säger David Prien, grundare och vd på FirstVet i ett pressmeddelande.
Enligt Firstvet lämpar sig digital veterinärvård för en första bedömning och många blir hjälpta genom råd för egenvård i hemmet. Om ett fysiskt veterinärbesök bedöms vara nödvändigt hjälper Firstvet till med remiss till de veterinärkliniker i närområdet som har öppet.
Som en direkt följd av coronapandemin har tjänsten inrättat en ny samordnande rutin där man har kontakt med över 600 veterinärkliniker i landet. Allt för att fördela remisser och ärenden på de platser som verkligen kan ta emot djuren.
– Förutom att se till att djuren kan få bästa möjliga hjälp försöker vi avlasta de kliniker och djursjukhus som nu har hög belastning och samtidigt hjälpa till att fördela patienterna till de som istället har flera lediga tider, säger Caroline Caldemar, chefsveterinär på Firstvet.