Bild: Privat

Full fart på chodský pes sommarläger

Ett glatt skällande och hoppande innan alla funnit sin plats, men helt plötsligt tystnar alla hundarna och tittar på fotografen. Det är sista dagen och gruppfotografering på Svenska chodský pesklubbens stora sommarläger på campingen Gusselby Annorlunda i Lindesberg.

I augusti samlades ett 50-tal hundar av rasen chodský pes i Lindesberg tillsammans med sina mattar och hussar för ett fullspäckat träningsläger. Även om rasen är liten så är engagemanget i rasklubben stort. De allra flesta chodskyägare tränar och jobbar aktivt med sina hundar.

– Det är fantastiskt att det kommer så många hundar av en och samma ras till ett läger, säger Åsa Tiderman, en av grundarna till Svenska chodský pesklubben. Hon har också varit med och anordnat klubbens läger i 10 år.

– Om vi räknar med att många har fler än en hund och klubben har över 150 medlemmar, så betyder det att en tredjedel av alla hundar kommer på lägret.

Efter många år i Kungsör, där klubben tidigare arrangerat sina sommarläger, har man nu flyttat till Lindesberg och hittat nya träningsmöjligheter på den lokala brukshundklubben och i skogarna runt omkring. Lägret har helt enkelt vuxit så mycket att det behövs mer plats.

– Det är så roligt att ordna läger eftersom deltagarna blir glada och tycker att det kul. Det sprids vidare och vi får så mycket positiv respons.

Det finns mycket kunskap internt i klubben. Här finns både ekipage som tävlar elit och högre klass i bruks och lydnad. I de olika träningsgrupperna på lägret använder man den interna kunskapen och hjälper varandra.

– Dels för att hålla kostnaderna nere, dels för att alla ska känna att de har råd att delta, säger Åsa Tiderman.

– Att man känner rasen hjälper till att förstå rasens särdrag, säger klubbens ordförande Maria Holmbäck.

Några inhyrda krafter har dock nyttjats detta år. Svenska mästaren i sök och landslagsdeltagaren Erica Häggström har instruerat en sökgrupp. Patrullhundar har tränat tillsammans med instruktören Charlotte Lundell, som fick god hjälp av några utbildade patrullhundsekipage.

Det finns för närvarande 25 påställda patrullhundar av rasen i Hemvärnet. Det är mycket med tanke på rasens storlek, i hela landet finns det 340 hundar .

Vaksam och vänlig ras

Hundrasen chodský pes, som har ett tjeckiskt ursprung, är känd för sitt goda luktsinne, sin stora nyfikenhet och sin vaksamhet – tillsammans med ett vänligt sinne. Därför är dessa grenar som klippta och skurna för rasen, men den behärskar även många andra grenar.

För en hundras som är aktiv och gillar att använda nosen är specialsök och nosework också perfekt. Både grenarna samlade många deltagare. Det har spårats i skogen men också inne i Lindesberg vid en nedlagd skola. Lydnads- och bruksträningen, tillsammans med rallylydnad och agility hölls på Lindesbergs gemytliga brukshundklubb.

– Det mest fantastiska med lägret är ändå hundarna och deras attityd. De är tillåtande mot varandra, säger både Åsa och Maria.

Rasklubben i Sverige bildades 2013 och har alltid präglats av sin välkomnande och inbjudande atmosfär, som gjort att så många trivs och möter upp på läger och andra tillställningar varje år.

– Klubben har gjort sig känd för att vara vänlig och inkluderande, säger Maria Holmbäck. Vi har en tillåtande attityd och folk är generösa med att dela med sig av sina kunskaper. Jag är så tacksam över att få vara del en del av ledningen i en klubb där vi är solidariska med varandra.

Hur gjorde man då för att övertyga en camping om att ta emot 50, inte alltid så tysta, hundar?

– Ledningen på campingen hade ett möte med långliggarna, som ställde sig positiva till att pröva detta ett år. Det har varit ett framgångskoncept, att förbereda de andra gästerna på att det kommer en massa hundar, säger Maria Holmbäck.

– Vi är otroligt tacksamma emot både Ekuddens camping i Kungsör, där vi varit i nästan 10 år och emot Gusselby Annorlunda som varit så tillmötesgående i allt, avslutar Åsa Tiderman.

Sök i skogen.