För svenskarna är det självklart att hunden hänger med på semestern. I en färsk undersökning framgår dessutom att semestern planeras med hundens behov i fokus.
I Sverige finns idag över en miljon hundar, och under pandemin har intresset för hundägande ökat ytterligare. Efter ett långt och minst sagt annorlunda år, förbereder sig såväl nyblivna som rutinerade hundägare för en välförtjänt semester – en semester där hunden har mycket att säga till om, enligt en ny undersökning från den svenska hundmatsproducenten Doggy.
Undersökningen visar att 92 procent av landets hundägare tar med sig sin hund på hemestern i Sverige. En av fem hundägare tar dessutom med sig sin hund även när resan går utomlands. Och faktum är att hela semestern formas efter hundens behov. 7 av 10 säger att hunden påverkar val av boende och vilka aktiviteter som planeras in under resan. Dessutom säger så många som 4 av 10 hundägare att hunden till och med har en tass med i spelet när det kommer till val av destination.
Utbudet för de semestrande hundarna växer hela tiden. Hotell som bjuder in till särskilda hundrum, restauranger med skräddarsydda hundmenyer och utflyktsmål med allt från vattenskålar till tasstvätt. Att allt fler sommardestinationer väljer att hundanpassa allt från boende till utbud är inte så konstigt med tanke på hur vanligt det är att ta med sig hunden på resan.
Så påverkar hunden resan:
- 9 av 10 hundägare tar med sig hunden på resor inrikes
- 4 av 10 hundägare tar alltid med sig hunden på resor inrikes
- 19 procent av de svenska hundägarna tar med sig hunden på resor utrikes
- 7 av 10 hundägare uppger att hunden påverkar deras val av boende på semestern
- 63 procent uppger att valet av aktiviteter påverkas av hunden
- 4 av 10 hundägare säger att valet av resmål påverkas av hunden
Undersökningen genomfördes under våren 2021 via Norstats guldpanel. 1 000 kvinnor och män i åldrarna 15–75 år har svarat och alla svarande har en eller flera hundar i hushållet som de har fullt eller delat ansvar för.