Kalmar står värd för Agility-VM 2025

Foto: Joakim Persson

Kalmar står värd för Agility-VM 2025

Årets Agility-VM har precis avslutats i Belgien där Kalmar fick ta emot stafettpinnen. Agility World Championship 2025 kommer att äga rum i Hatstore Arena i Kalmar den 17–21 september 2025.

Kalmar är välkänt för sina stora hundevenemang som Guldagility och Agility-SM, och nästa år får både Kalmarbor och besökare uppleva något alldeles extra. Under fem dagar kommer Agility-VM 2025 att samla världseliten inom agility.

Tidigare har Fredriksskans varit arenan för Kalmars hundevenemang, men för stora internationella mästerskap som VM krävs inomhusarenor och konstgräs. Därför hålls Agility-VM i Hatstore Arena.

Det förväntas att omkring 700 hundekipage från 55 länder kommer att delta. Evenemanget beräknas locka cirka 2 000 åskådare på plats, och många fler från hela världen som följer livesändningarna.

– Vi ser verkligen fram emot att bjuda in den internationella agilityeliten till Sverige igen. Vi är övertygade om att Kalmar kommer vara den perfekta värdstaden för att skapa ett magiskt VM, säger Frida Grimborg, ordförande för Svenska Agilityklubben.

Kalmar har också stora ambitioner att profilera sig som en hundvänlig stad. För att förbättra upplevelsen för hundägare deltar Destination Kalmar i ett tvåårigt forskningsprojekt om hundturism vid Lunds universitet.

– Vi vill bli Nordens hundvänligaste stad och locka fler hundägare att upptäcka Kalmar. Genom forskningsprojektet får vi insikt i hur vi kan förbättra vår stad för hundägare och deras fyrbenta vänner, säger Sylvia Nylin, vd på Destination Kalmar.

Om Agility och Agility-VM

Agility är en snabbt växande hundsport med närmare 5 000 utövare i Sverige. Under Agility-VM tävlar hundekipagen både individuellt och i lag. Bäst sammanlagda resultat från en agilityklass och en hoppklass vinner. För att vinna gäller det att vara både felfri och snabbast.

På VM gäller internationella regler och man delar in hundarna i fyra storleksklasser baserat på mankhöjd. Länderna skickar deltagare både individuellt och i lag till tävlingarna.

Svenska Agilityklubben arrangerar Agility-VM 2025  i samarbete med Destination Kalmar. För andra gången står Sverige värd för VM; senast var 2018 då tävlingen hölls i Kristianstad.

Foto: Erika Dahlman