Forskarna Jörgen Eksell, Maria Månsson och Marléne Wiggill vid Lunds universitet ska studera hur svensk besöksnäring och svenska destinationer kan bli mer attraktiva för besökare som reser och semestrar med sina hundar.
Under pandemin var det många som skaffade hund i både Sverige och Europa. Många hundägare vill ta med sin hund på resa, men det finns många utmaningar med det. Boendealternativen är färre, tillgången till restauranger mindre och det kan vara svårt att hitta lämpliga erbjudanden, aktiviteter eller platser som är anpassade efter hundägares och hundars behov.
– Samtidigt verkar det som att hundägare kan tänka sig att betala en del extra för möjligheten att ta med hunden på resan. Här finns det möjligheter för besöksnäringen att möta efterfrågan från denna växande målgrupp, säger Jörgen Eksell, forskare vid institutionen för strategisk kommunikation och projektledare.
Forskarna kommer att genomföra digitala fokusgruppsintervjuer och en online-enkät med hundägare om deras uppfattningar kring att resa med hund. Svenska Kennelklubben hjälper till att hitta intresserade, och det kommer också att ske rekrytering av personer via sociala medier.
Forskarna kommer även att göra fältstudier på några platser i Europa där man gör en del insatser för hundturister idag; Riga, Brygge och någon ort i Storbritannien. Där ska de intervjua både besökare, organisationer som arbetar med destinationsutveckling och företag.
För att utveckla strategier för att främja hundturism i ett svenskt sammanhang kommer det anordnas workshops med destinationsutvecklare, kommunikatörer, besöksnäringen och andra intressenter på några destinationer.
Ambitionen är att få fram ett material med handfast vägledning, goda exempel och kommunikativa tips på hur svensk besöksnäring kan utvecklas för att bli mer attraktiv för besökare som reser med hund.