Spana in Polishund-SM i Lidköpi

Pressbild

Spana in Polishund-SM i Lidköping

Den 29 augusti–1 september är det dags för årets Polishund-SM på Lidköpings Brukshundklubb samt skogarna runt omkring.

Lidköpings Brukshundklubb är störst i Skaraborgsdistriktet med 450 medlemmar. År 2023 firade klubben 70 år och blev 2022 utsedda till Årets SBK-klubb. Med mångårig erfarenhet av att arrangera större tävlingar är tiden nu kommen att ta steget och arrangera ett SM.

Polishund-SM är ett evenemang för polishundar i aktiv tjänst från hela Sverige. Under fyra dagar tävlar hundekipagen i moment som platsläggning med skott, lydnad, räddningssök, spår, brottsplatsundersökning samt skydd. Årets SM inleds med en parad i centrala Lidköping följt av platsliggning med skott i Stadsträdgården.

På fredag och lördag är det sök/spår samt lydnad och brottsplatsundersökning och på söndagen är det dags för skydd. Alla som vill kolla in häftig och fartfylld hundtävling är varmt välkomna. Gratis inträde och parkering vid Brukshundklubben. Publik tillåts däremot inte vid spår- och sökområden.

Hela SM går att följa via Facebook-sidan ”Polishund-SM 2024” med livesändningar från tävlingen, intervjuer med mera. Se filmen med de olika momenten på YouTube. Lidköpings Brukshundklubb har också ett Instagram-konto @lidkopingsbrukshundklubb.