Svenska flaggan vilseleder vid foderval

Stock.adobe.com

Svenska flaggan vilseleder vid foderval

Nästan 7 av 10 hundägare anser att det är viktigt att ge sin hund torrfoder gjort på svenska råvaror. Samtidigt lurar den svenska flaggan på foderförpackningar varannan hundägare. Det visar en färsk undersökning av Origo Group på uppdrag av Magnusson Petfood.

Med över en miljon hundar i Sverige har valet av hundfoder blivit en central fråga för många svenska hushåll. Torrfoder dominerar marknaden som det vanligaste valet av hundmat för 95 procent av svenska hundägare.

Samtidigt tror nästan hälften, 45 procent, att en svensk flagga på förpackningen garanterar både svenska råvaror och svensk tillverkning. I själva verket erbjuder flaggan inga sådana garantier. Något endast en av tio hundägare känner till, enligt en ny undersökning från Origo Group för hundfodertillverkaren Magnusson Petfood.

– Märkningen av djurfoder är ofta otydlig, vilket gör det svårt för konsumenter att navigera rätt. Även svensktillverkad hund- och kattmat innehåller ofta importerade råvaror. Vi är ensamma i kategorin om att ha anslutit oss till ursprungsmärkningen Från Sverige – inte som ett marknadsföringsknep utan en garanti för svenskt ursprung, säger Jonas Magnusson, Magnusson Petfood.

Nästan sju av tio svenska hundägare, 68 procent, anser att svenska råvaror är viktiga eller ganska viktiga vid valet av torrfoder. Trots detta råder det stor osäkerhet kring vad den svenska flaggan på förpackningen faktiskt står för. Detta understryker behovet av större transparens och tydligare märkning för att göra det enklare för hundägare att exempelvis kunna stödja lokala producenter.

– Butikshyllorna visar tydligt att hund- och kattmat ofta saknar fullständig transparens kring sitt ursprung. Från Sverige-märkningen gör det enkelt att välja produkter som är gjorda på svenska råvaror som dessutom är förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige. Vi hoppas därför att fler företag ansluter sig till märkningen, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning AB.

Inom livsmedelsindustrin finns ett mer omfattande regelverk kring ursprung och en större grad av självreglering från branschen. Livsmedelsverket och kommunala inspektörer beivrar matfusk, där man märker produkter med en svensk flagga trots att de innehåller importerade ingredienser.

Importerat kött som mals till köttfärs i en svensk butik får till exempel inte märkas som ”svensk köttfärs”. Liknande regler för djurfoder skulle öka transparensen, underlätta för konsumenter att göra medvetna val och minska missförstånd om den svenska flaggans innebörd.

– Vi har länge arbetat för tydligare ursprungsmärkning. För att konsumenterna ska göra etiskt informerade val behöver de veta både varifrån råvarorna kommer och i vilket land djurfodret har producerats, säger Linda Devine, sakkunnig på Svenska Djurskyddsföreningen.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av insikts- och undersökningsföretaget Origo Group på uppdrag av svenska djurfodertillverkaren Magnusson Petfood. Totalt deltog 546 svenska hundägare i åldern 18–70 år, både män och kvinnor, delaktiga i hushållets dagligvaruinköp. Studien utfördes online under oktober 2024.